Volby na TikToku: Babiš i Fiala pod drobnohledem. Co politici mohou a jak síť brání podvodům?

Autor: Markéta Mikešová - 
21. září 2025
05:50

Traduje se, že právě tam se v dnešní době vyhrávají volby. Čínský TikTok patří mezi největší sociální sítě a roste, jedničkou je hlavně mezi mladými. A tak tam míří stále více politiků. Vsadit se na něj rozhodli i hlavní favoriti letošních českých sněmovních voleb Andrej Babiš (ANO) a Petr Fiala (ODS). Samotná sít vzkazuje, že aktivity politiků přísně sleduje, dovoleno zdaleka není vše. Do podpory mediální gramotnosti na TikToku se navíc zapojil Blesk.

Letošní sněmovní volby, které se budou konat na začátku října, jsou první, během kterých čeští politici využívají TikTok skutečně naplno. Zástupci opozičního ANO byli o něco napřed, nakonec se k nim ale přidali zástupci koalice včetně premiéra Fialy, a to navzdory varování ze strany Bezpečnostní informační služby (BIS).

TikTok je totiž jeden z mála kanálů, jak skutečně efektivně oslovit mladou generaci. Jeho popularita vstoupá přímo raketově – dnes už má síť v Česku 2,4 milionů uživatelů, ještě před půl rokem to přitom bylo 2,1 milionů.

Samotný TikTok o sobě říká, že není sociální sítí v tradičním slova smyslu, je podle svých slov zábavní platformou. Odvíjí se to od jeho algoritmu, který funguje zcela jinak, než například na Facebooku. Nedoporučuje příspěvky podle toho, koho uživatel sleduje a podle tzv. sociálního grafu, nýbrž podle komplikovaného mixu interakcí a vyjádřených zájmů.

To znamená, že každý tu má větší šanci se prosadit, včetně politiků. Skrze vhodně vytvořený obsah mohou i nahnat skluz, který mají oproti svým konkurentům. Příkladem budiž Fiala, který i když na TikTok vstoupil později než Babiš, jej v některých metrikách nejen dotáhl, ale dokonce překonal.

Raketový vzestup na TikToku zaznamenal také loni v prvním kole prezidentských voleb krajně pravicový kandidát Calin Georgesku. Jeho růst byl dokonce tak masivní – volby nečekaně vyhrál – že tamní soud se celé hlasování rozhodl zrušit. Podle něj kampaň ovlivňoval „cizí stát“, stopy vedly do Ruska. TikTok na vyšetřování této kauzy spolupracuje a nechce dělat závěry, dokud nebude uzavřená.

Cizí operace jako hrozba

Snahy o ovlivnění voleb jsou v dnešní době velkým rizikem na všech internetových platformách, na TikToku nevyjímaje. I proto se síť před českými sněmovními volbami rozhodla popsat, jak proti tomu bojuje.

Koordinované snahy nazývá „skrytými vlivovými operacemi“. Jde o sítě účtu, které se zavádějícím způsobem snaží ovlivnit veřejnou diskuzi o významných společenských tématech. Patří mezi to mimo jiné sítě botů (aplikací naprogramovaných k provádění určitých úkolů), které bývají používány například k umělému zvyšování dosahu příspěvků.

Skryté vlivové operace jsou na TikToku zcela zakázány a platforma každý měsíc informuje o tom, kolik jich odhalila a odstranila. Počty těchto účtu jdou do desítek až stovek. Poslední čísla pocházejí z července, většina účtu se snažila ovlivnit diskuzi o válce na Ukrajině. TikTok sám přiznává, že cizí aktéři používají velmi sofistikované metody, často na více platformách, proto vyzdvihuje nutnost spolupráce s orgány v každé zemi.

V Česku TikTok komunikuje s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ), se kterým má vytvořený kanál na hlášení obsahu, jenž porušuje zásady či zákony. Pod ČTÚ bude fungovat tzv. Koordinátor digitálních služeb, který musel být zřízen v rámci evropského Aktu o digitálních službách (DSA). Česko sice nestihlo v současném volebním období chválit zákon, který akt implementuje do českého práva, podle TikToku to ale spolupráci a hlášení obsahu neomezuje.

Hlídač jménem AI

„Neplechy“ na TikToku odhaluje především umělá inteligence. Síť má ale i tým lidských moderátorů, kteří obsah kontrolují, když na něj nestačí AI. Mluví česky a znají české reálie. Koordinaci těchto aktivit zajišťuje speciální volební tým (Elections Taskforce), ve kterém mají být i odborníci na kyberbezpečnost a dezinformace.

Zároveň TikTok podle svých slov podporuje systém rychlé reakce v rámci evropského Kodexu zásad boje proti dezinformacím a akreditovaným odborníkům z Univerzity Karlovy a České zemědělské univerzity dal přístup ke svému API (komunikačnímu rozhraní), aby mohli politický obsah a systém jeho doporučování akademicky zkoumat.

Zákaz placené reklamy

Hlavní političtí kandidáti, Fiala a Babiš, jsou na TikToku ze strany moderátorů pod zvýšeným drobnohledem. Na všechny politiky a strany se nicméně vztahuje řada omezení. Zakázaná je placená politická reklama, což podle TikToku české politiky mrzí a stále se dotazují, kdy ji síť zpřístupní. Ve svých videích navíc politici nesmí žádat o peníze.

Všichni uživatelé obecně, i politici, navíc nesmí sdílet obsah vytvořený umělou inteligencí, aniž by ho označili. Neoznačený obsah TikTok podle svých slov vyhledává a maže. Mazány jsou i příspěvky vyhodnocené jako dezinformace, podle sítě se to daří – 98 procent dezinformačních příspěvků bylo v Česku v první polovině letošního roku odstraněno ještě před tím, než byly nahlášeny.

Všechny politické příspěvky týkající se voleb budou před volbami označeny speciálním štítkem, který povede do Volebního centra, kde se uživatelé dozvědí základní informace o průběhu voleb, klíčová data a hlavní zásady.

Příspěvky, které jsou vyhodnoceny jako neověřené, mohou být opatřeny varovným štítkem, aby si lidé jejich případné sdílení rozmysleli. Na ověřování faktů TikTok spolupracuje v Evropě s 12 partnery.

Pomáhá i Blesk

Před sněmovními volbami také TikTok počítá s kampaní zaměřenou na mediální gramotnost, jejíž součástí je i Blesk. Vytvořil vzdělávací videa, jejichž cílem je podpořit kritické myšlení a rozpoznávání dezinformací. 

Video  5 rychlých otázek pro Fialu a Babiše  - Blesk
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa