Ovlivnění voleb v Česku? TikTok smazal falešné účty s proruským obsahem a obhajobou války!

Autor: ČTK - 
3. října 2025
11:52

Sociální síť TikTok smazala některé z falešných účtů, které měly za cíl ovlivnit volby v Česku. Učinila tak po podnětu od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Zástupci sociální sítě to dnes sdělili ČTK. Na stovky účtů, které šíří například proruský obsah namířený proti EU či NATO a obhajující ruskou invazi na Ukrajinu, upozornil na konci září server Deník N. TikTok také uvedl uvedl, že nenalezl důkazy, které by potvrzovaly, že by dané účty tvořily ucelenou síť nebo byly součástí skryté vlivové operace.

TikTok uvedl, že i nadále důkladně prověřuje informace od ČTÚ a dalších příslušných orgánů a partnerů a bude nadále sledovat a narušovat činnost jakéhokoliv aktéra, který se snaží klamat uživatele jejich platformy. „Podrobnosti o sítích, které jsme rozbili, zveřejňujeme v našem Centru transparentnosti a naše zjištění sdílíme s příslušnými orgány, včetně ČTÚ,“ uvedli zástupci sociální sítě.

„TikTok Českému telekomunikačnímu úřadu odpověděl na zaslané podněty týkající se účtů, u nichž vzniklo podezření na neautentické chování a koordinovanou aktivitu. TikTok nás informoval, že prověřil všechny účty, na které nás výzkumníci upozornili. U některých z nich vyhodnotil podněty jako oprávněné a účty byly odstraněny,“ řekla Deníku N mluvčí ČTÚ Tereza Meravá. Podle informací serveru TikTok smazal desítky účtů ze stovek nahlášených.

Od začátku srpna TikTok v Česku zabránil více než 7,3 milionu falešných lajků, 1,3 milionu falešných žádostí o sledování a vytvoření více než 26 000 spamových účtů. Také odstranil 46 účtů, které se vydávaly za kandidáty nebo volené představitele v České republice. Firma posiluje specializované týmy a podobná opatření zavádí před volbami i v jiných zemích.

Sociální síť dlouhodobě zakazuje placenou politickou reklamu. Účty, které patří vládám, politikům nebo politickým stranám, nemohou využívat reklamní ani monetizační funkce a podléhají zvláštním pravidlům vzhledem k jejich roli ve veřejném zájmu. Jedinou výjimku tvoří oficiální orgány dohlížející na volby – jako například volební komise, které mohou spouštět reklamy výhradně za účelem šíření zásadních informací pro voliče.

Na činnost falešných účtů na TikToku upozornila iniciativa IT odborníků Centrum pro výzkum online rizik. Jejich analýza odhalila téměř tři stovky propojených účtů, které vzájemným sdílením a komentováním uměle zvyšují svůj dosah dohromady až na miliony zhlédnutí týdně. Podle Josefa Šlerky z Ústavu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy tyto falešné účty nebudou mít zásadní vliv na férovost voleb, jak řekl už dříve ČTK.

Analýza vychází z veřejně dostupných dat, především síťové analýzy sledujících a sledovaných, obsahových rozborů a kvantitativního hodnocení komentářů. Vendula Prokůpková z Centra pro výzkum online rizik dnes ČTK sdělila, že minulý týden podala dvě hlášení ČTÚ, která se týkala podezření na neautentické chování. Úřad je společnosti TikTok předal. TikTok poté jejím žádostem částečně vyhověl. Oficiální statistiky o počtu smazaných účtů v srpnu a září TikTok zatím nezveřejnil.

14:01
Dnes

Napříč Českou republikou se právě otevřely dveře volebních místností.

13:53
Dnes

Část voličů Spolu se podle politologa Lukáše Novotného z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně vydala k Motoristům sobě. „Ti se zdají asi už být vlastně ztraceni v tom smyslu, že se o ně Motoristé starají s takovým tím konzervativnějším ražením, které prostě stávající vedení, zejména ODS pod Petrem Fialou nemá,“ řekl Blesku. 

Podle osloveného experta tu však rozhodně je šance, že by se ministerskému předsedovi podařilo v závěrečných duelech přesvědčit některé z nerozhodnutých voličů. „Když se podíváme na ty volby v roce 2021, tak ty debaty přece jenom někoho zvedly z židlí,“ připomněl. 

Svou roli podle něj hraje i to, že politici mluvili v hlavním vysílacím čase komerčních televizí. V tom prý debaty spíše sledují i lidé, kteří se běžně o politiku až tak moc nezajímají.  „Vidí to jako takové kino. Prostě jako něco, co včera zrovna dávali v televizi a určitě to nějakou stopu v nich zanechat mohlo,“ míní. 

Babiš už na druhé straně, vzdor deklarované snaze také oslovit nerozhodnuté, bude spoléhat spíše na své příznivce. „Andrej Babiš coby opoziční politik v podstatě dělá přes rok kontinuální kampaň. ANO ji má nastavenou skutečně velmi intenzivně, velmi agresivně a to své jádro vidíte, že dlouhodobě i ve výzkumech již má,“ pověděl Novotný. Mohli by se ale podle něj pro Babiše nakonec rozhodnout někteří voliči Motoristů, SPD, nebo Stačilo!, aby zabránili propadnutí hlasů. 

13:35
Dnes

Čtvrteční debatu kandidátů na premiéra Petra Fialy (Spolu) a Andreje Babiše (ANO) sledovalo na TV Nova 867 000 diváků starších 15 let, tedy zhruba čtvrtina všech lidí u televize. Duel tak zhruba o 9000 diváků zaostal za podobnou debatou ve středu na Primě, která se ale vysílala současně na dvou kanálech. Vyplývá to z informací televizí.

Zobrazit celý online

Video  Babiš pařil v autě po cestě z debaty. Fiala si rýpl: Nestalo se vám něco?  - Instagram - P. Fiala, A. Babiš
Video se připravuje ...


Uživatel_5766095 ( 3. října 2025 13:00 )

Každý režim si chrání své, Alexander von Bach třeba nechal
pozavírat v Praze členy "májového spiknutí"?

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa