Boj o voliče vrcholí: Fiala s pivem, Havlíček a Lipavský na trzích i Schillerová na jarmarku
Pouhých pár dní zbývá do sněmovních voleb v Česku. Politici se tak snaží poslední víkend využít na maximum a vyrazili mezi lidi – doslova obsadili různé trhy a slavnosti po celé zemi. Pivo i pálenky tečou proudem, nechybí ani ochutnávají různých jídel. Podle expertů je záměr jasný, politické strany se krátce před volbami výrazně soustřeďují na kontaktní kampaň, trendem je i posun k autentičtějšímu obsahu.
Kdo v sobotu vyrazil v Česku na slavnost, ať už jakéhokoliv rázu, měl větší šanci, že potká nějakého politika, než že nepotká. Vládní i opoziční zástupci vzali akce doslova útokem.
Příležitosti využil i premiér Petr Fiala (ODS), který navštívil husí slavnosti v Boskovicích. Dává si pivo, zkouší si vyrazit výrobek z kovu, fotí se s děvčaty v krojích a samozřejmě ochutnává i pečenou husu.
To Alena Schillerová (ANO) zavítala na Hrnčířský jarmark v Kunštátu. Také popíjí s místními, obdivuje místní špeky i řemeslné výrobky.
Stejně přemýšleli druhý muž ANO Karel Havlíček a ministr zahraničí Jan Lipavský (nestraník, kandiduje za SPOLU). Oba navštívili trhy na pražském Vítězném náměstí. „Na trzích na Kulaťáku to dnes žije! Zastavte se třeba na skvělé koláčky a kávu,“ vzkázal skrze sociální sítě s koláčem v ruce. „Do Dejvic se vracím hrozně rád. Jako student stavební fakulty ČVUT jsem tu zdolával nástrahy fyziky, bydlel i randil,“ uvedl Havlíček a přidal fotografie, jak si povídá s návštěvníky trhů.
Reality show ve vlastní prospěch
Kontaktní kampaň je podle politologa Michaela Drašara z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) vždy zásadní částí předvolebního období. „Zajímavý je přístup Pirátů, kteří se blíže zaměřili zejména na otázku nedostupnosti bydlení, což je pro ně letos stěžejní téma, které se snaží co nejvíce prodat,“ míní. Poněkud zarážející je podle něj přístup Starostů a nezávislých. „Kdy předseda Vít Rakušan rozdává volební materiály konkurenčních subjektů. Cíl je sice zřejmý, tedy posílit celý dosavadní vládní tábor, ale z pohledu voličů to vypadá velmi zvláštně a zcela logicky může vzbuzovat pochybnosti, proč by vlastně měli STAN volit,“ dodal Drašar.
Mezi vládními stranami je podle politologa Michala Malého z FSV UK možné sledovat vzájemný boj o voliče ze stejného tábora. „Koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) staví svou komunikaci na tvrzení, že je jedinou skutečně efektivní volbou proti (předsedovi hnutí ANO) Andreji Babišovi. Hnutí STAN vede kampaň s heslem 'starostové do čela', přičemž Vít Rakušan jasně deklaroval ambici stát se premiérem. Piráti naopak akcentují, že jsou jedinou stranou bez korupčních kauz,“ podotkl.
Karel Kreml z Klubu politické komunikace považuje za nejsilnější trend letošní volební kampaně autenticitu, ukazuje se podle něj ve chvílích, kdy do kampaně vstoupí běžní lidé nebo influenceři. „Premiér Petr Fiala (ODS) se odhodlal k přímým setkáním s odpůrci, kteří na něj často křičí či mu nadávají, a na sociálních sítích pak velmi dobře funguje kontrast mezi jeho klidem a rozhořčeným davem,“ poznamenal expert. Podobně se podle něj i další politici vědomě vystavují konfrontacím. „A tedy to, co bylo dříve spíše výjimkou, se letos stalo běžnou součástí kampaně - a v jistém smyslu i reality show, kterou si strany umí přetavit ve svůj prospěch,“ uvedl.
😁 s tím pivem bych to nepřeháněl, u nás jdeme manifestačně volit STAČILO.
Sláva Banderóva ukrajína.